Sťahujete sa? Čo všetko treba vybaviť a nahlásiť?

Sťahujete sa? Čo všetko treba vybaviť a nahlásiť?

Kúpa nehnuteľnosti je kolotoč „papierovačiek“. A tie sa nekončia ani po tom, čo sa oficiálne stanete novým vlastníkom bytu alebo domu. Ešte vás čaká viacero povinností, na ktoré by ste nemali zabudnúť. No a popri všetkých tých ohláseniach a prihláseniach netreba zanedbať ani kroky vedúce k ochrane novonadobudnutého majetku.

1. Prepis energií a služieb

Prvým krokom pri sťahovaní je zrušenie alebo prepis služieb spojených s užívaním nehnuteľnosti, ako je elektrina, voda, plyn, správa nehnuteľnosti v prípade bytu, odvoz komunálneho odpadu, internet, atď..

Na to, aby ste vybavili tieto zmeny a prihlásenia, budete potrebovať preberací protokol podpísaný oboma zmluvnými stranami – kupujúcim aj predávajúcim. Ide o záznam o stave nehnuteľnosti, ktorý treba urobiť pri jej preberaní/ odovzdávaní. Mali by v ňom byť uvedené presné stavy meračov energií – elektriny a plynu, teplej aj studenej vody a tepla v čase odovzdania nehnuteľnosti.

Ďalší veľmi dôležitý doklad, bez ktorého sa pri prepise zmlúv u správcov nezaobídete, je Návrh na vklad do katastra nehnuteľností, ktorý ste podali spolu s Kúpnymi zmluvami na katastrálnom odbore príslušného okresného úradu. Samozrejme, potvrdený katastrom. Ten vám slúži ako doklad o tom, že sa stávate novým vlastníkom nehnuteľnosti, aj keď ešte zatiaľ nie ste zapísaný na Liste vlastníctva.

2. Zmena adresy

Po zrušení alebo prenose služieb je dôležité nahlásiť zmenu adresy na úradoch, ako je obecný úrad, poisťovňa, banka a zdravotné poisťovne.

Pre zabezpečenie doručovania pošty na vašu novú adresu je potrebné nahlásiť zmenu poštovej adresy na Slovenskej pošte. Môžete to urobiť online alebo osobne na najbližšej pobočke. Týmto krokom sa vyhnete problémom s doručovaním dôležitej pošty a balíkov.

3. Trvalý pobyt a nové doklady

V prípade, že v kúpenej nehnuteľnosti chcete mať trvalý pobyt, musíte nahlásiť jeho zmenu.  Budete na to potrebovať rozhodnutie z katastra alebo list vlastníctva. Na trvalý pobyt sa môžete prihlásiť osobne na príslušnom obecnom či mestskom úrade alebo online prostredníctvom portálu www.slovensko.sk. Druhú spomínanú možnosť však máte len v prípade, ak máte občiansky preukaz so zaručeným elektronickým podpisom. Následne navštívte príslušné policajné oddelenie, kde si podáte žiadosť o nový občiansky preukaz. Pri zmene trvalého pobytu by ste to mali urobiť do 30 dní.

4. Daňové povinnosti

Do 30 dní od dátumu povolenia vkladu kúpnej zmluvy, ktorý je uvedený na Rozhodnutí o povolení vkladu do katastra nehnuteľností, si treba splniť ohlasovaciu povinnosť k dani z nehnuteľnosti – ako nový vlastník sa musíte prihlásiť na obecnom alebo mestskom úrade, v ktorého katastri sa nehnuteľnosť nachádza. Potrebujete k tomu spomínané Rozhodnutie o povolení vkladu a občiansky preukaz. Do 31. 1. nasledujúceho roka je potom vašou povinnosťou podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti.

5. Poistka je istota

Majetok si treba chrániť, preto je dobré čo najskôr po kúpe uzavrieť poistenie nehnuteľnosti a domácnosti. Ide o dva druhy poistenia, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Pod poistenie nehnuteľnosti spadá samotná stavba a jej súčasti, ktoré k nej prináležia (napr. záhradný domček, garáž, altánok, bazén a pod.). Poistenie domácnosti zas zahŕňa všetko vybavenie – od nábytku cez elektrospotrebiče, cennosti, peniaze, stroje, doklady… až po hudobné nástroje či športové náradie.

Aj keď ste kúpili staršiu nehnuteľnosť, ktorú mal predchádzajúci majiteľ poistenú, budete potrebovať uzavrieť nové poistky. Poistná zmluva totiž zmenou vlastníka zaniká.

Situácií, ktoré môžu pri zmene vlastníka nehnuteľnosti prekvapiť, je veľa. Ak sa so mnou chcete o niečom poradiť alebo potrebujete pomoc s predajom/kúpou nehnuteľnosti, prepisom u správcov alebo s poistením, kontaktujte ma prostredníctvom kontaktných údajov na mojej webovej stránke. Som tu, aby vaše sťahovanie prebehlo bez problémov a s minimálnym stresom.

Teším sa na spoluprácu s vami!

Milan Šiška, RSc.
Autor: Milan Šiška, RSc.

V oblasti realít pracujem už od roku 1998.

Špecializujem sa na Banskú Bystricu a okolie, bežne však realizujem predaje nehnuteľností aj v iných regiónoch slovenska.

Práca realitného makléra si vyžaduje neustále vzdelávanie sa a sledovanie nových trendov doma aj v zahraničí a ich následnú aplikáciu do praxe s cieľom poskytnúť klientom čo najkvalitnejšie realitné služby.

Profesionálne fotografie, videoprehliadky, 3D sken, homestaging, písanie článkov, ponuka cez moderné technológie a sociálne siete, aukcie, to je len krátky súpis činností dnešného realitného makléra. Okrem toho musí byť realiťák aj dobrým psychológom, právnikom, finančným konzultantom, obchodným manažérom, reklamným mágom, architektom, stavbárom, záhradníkom, atd..

Ja som okrem toho aj manželom, otcom a starým otcom.

Za každým predajom, či prenájmom nehnuteľnosti, sa skrýva niekoľko ľudských príbehov. A to je dôvod, prečo by nikto nemal tak dôležitý životný krok podceňovať. 

Na týchto stránkach nájdete okrem mojej aktuálnej ponuky aj články a realitné tipy, pomocou ktorých máte možnosť získať hlbší pohľad do sveta realít. A až nastane čas, kedy sa budete rozhodovať o predaji, kúpe či prenájme, budete o pár dobrých krokov pred ostatnými.

Máte nejaké otázky? Neváhajte ma kontaktovať. Rád sa s Vami stretnem aj osobne nezáväzne pri dobrej káve.

Milan Š.

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie