Kúpa nehnuteľností v dražbe či aukcii je v kurze. Aký je medzi nimi rozdiel?

Kúpa nehnuteľností v dražbe či aukcii je v kurze. Aký je medzi nimi rozdiel?

Z Wikipédie sa dozvedáme, že dražba alebo licitácia, je predaj, pri ktorom sa vec predáva verejne súčasne väčšiemu počtu záujemcov a dražený objekt získa ten, kto zaň ponúkne najviac. V praxi sa dražba využíva ako prostriedok na vyrovnanie dlhov z exekučného titulu.

Slováci majú pred dražbami nehnuteľností určitý rešpekt, aj keď sú si vedomí, že by takto mohli nehnuteľnosť získať za nižšiu cenu, ako pri klasickej kúpe. Na dražbách sa tak zúčastňuje stále pomerne malé percento záujemcov o vlastné bývanie, prevažnú väčšinu účastníkov dražieb tvoria makléri, investori alebo realitné kancelárie.

Nehnuteľnosť získaná v dražbe tak často slúži ako investícia s cieľom ďalšieho predaja alebo prenájmu. Sčasti to môže byť spôsobené aj tým, že konkurenti schválne zdôrazňujú nedostatky, ako napríklad rôzne chyby, kriminálnu históriu nehnuteľnosti či "zlú energiu" a podobne. Makléri samozrejme po získaní nehnuteľnosti v dražbe tieto informácie ďalej nešíria a tak sa aj bežný smrteľník, ktorý by sa dražby inak nezúčastnil, môže stať vlastníkom nehnuteľnosti pochádzajúcej práve z dražby.

Jedným z dôvodov, prečo sa bežní ľudia dražby nezúčastňujú vo veľkom je fakt, že pre účasť v dražbe je potrebné zaplatiť zábezpeku v hotovosti a len málokto voľne disponuje takým objemom financií. Ďalším problémom môže byť to, že majiteľ draženej nehnuteľnosti nepovolí obhliadku a vy tak neviete, čo vlastne kupujete. Financovať draženú nehnuteľnosť cez hypotéku je takmer nemožné a aj po získaní nehnuteľnosti je tu stále trojmesačná možnosť napadnutia súdom.

Výhodou je výrazne nižšia vyvolávacia cena nehnuteľnosti, ktorá sa napriek dražbe nemusí vždy príliš navýšiť. Okrem toho sa kupujúci v podstate dokáže vyhnúť poplatkom za advokátov a vybavovanie zmlúv, čiže časť byrokracie odpadá. 

 

Iným prípadom je predaj nehnuteľnosti formou aukcie.

Slovo aukcia znamená dobrovoľnú dražbu, nie dražbu použitú ako exekučný prostriedok a to tak, že si kupujúci môžu tovar slobodne prezrieť či odskúšať.

V zahraničí ide o dynamicky sa rozvíjajúcu časť trhu. Cena nezávisí od prípadného dlhu a minimálnej znaleckej ceny, ale od dopytu a ponuky na trhu. Takáto aukcia môže byť vykonaná viacerými spôsobmi - formou obálky s ponúknutou kúpnou cenou, kde sa však záujemcovia nedozvedia o ponukách ostatných záujemcov, alebo formou elektronickej online aukcie, kde má každý účastník možnosť počas dohodnutého času zadávať vlastné ponuky a súčasne sledovať ponuky ostatných účastníkov, čím si môže vysúťažiť kúpu transparentnejším spôsobom.

Takéto aukcie si postupne razia cestu už aj do našich končín.

Výhody online aukcie

  • transparentnosť - pred aukciou sa môže záujemca fyzicky podrobne oboznámiť s ponúkanou nehnuteľnosťou
  • minimálne časové obmedzenia – licitácia je možná v ktoromkoľvek časovom okamihu počas trvania aukcie
  • žiadne geografické obmedzenia – predajca a kupujúci sa môžu aukcie zúčastniť z ktoréhokoľvek miesta, kde je prístup na internet
  • spoločenská interakcia – forma licitácie v reálnom čase je z pohľadu záujemcu zábavná a napínavá
  • veľa záujemcov – prvok súťaživosti vedie často k vyšším konečným cenám

 

Ak máte záujem o bližšie informácie, prípadne o predaj vašej nehnuteľnosti formou takejto aukcie, napíšte mi alebo mi zavolajte a bližšie vám vysvetlím celý proces takéhoto spôsobu predaja.

 

Milan Šiška, RSc.
Autor: Milan Šiška, RSc.

V oblasti realít pracujem už od roku 1998.

Špecializujem sa na Banskú Bystricu a okolie, bežne však realizujem predaje nehnuteľností aj v iných regiónoch slovenska.

Práca realitného makléra si vyžaduje neustále vzdelávanie sa a sledovanie nových trendov doma aj v zahraničí a ich následnú aplikáciu do praxe s cieľom poskytnúť klientom čo najkvalitnejšie realitné služby.

Profesionálne fotografie, videoprehliadky, 3D sken, homestaging, písanie článkov, ponuka cez moderné technológie a sociálne siete, aukcie, to je len krátky súpis činností dnešného realitného makléra. Okrem toho musí byť realiťák aj dobrým psychológom, právnikom, finančným konzultantom, obchodným manažérom, reklamným mágom, architektom, stavbárom, záhradníkom, atd..

Ja som okrem toho aj manželom, otcom a starým otcom.

Za každým predajom, či prenájmom nehnuteľnosti, sa skrýva niekoľko ľudských príbehov. A to je dôvod, prečo by nikto nemal tak dôležitý životný krok podceňovať. 

Na týchto stránkach nájdete okrem mojej aktuálnej ponuky aj články a realitné tipy, pomocou ktorých máte možnosť získať hlbší pohľad do sveta realít. A až nastane čas, kedy sa budete rozhodovať o predaji, kúpe či prenájme, budete o pár dobrých krokov pred ostatnými.

Máte nejaké otázky? Neváhajte ma kontaktovať. Rád sa s Vami stretnem aj osobne nezáväzne pri dobrej káve.

Milan Š.

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie